Autorijden met twee protheses – ik doe het!

Autorijden met twee protheses – ik doe het!

Omdat ik al vrij jong mijn rijbewijs had en niet anders gewend was dan zelfstandig overal naartoe te rijden, waren mijn dubbelzijde onderbeenamputaties m.b.t. die vrijheid dan ook best een ‘dingetje’. Officieel had ik dan wel mijn rijbewijs, maar zonder benen is dat niets meer waard.

Omdat ik wist dat anderen geamputeerden ook gewoon auto reden in een gewone auto, ben ik op onderzoek uitgegaan wat ik moest ondernemen om weer zelfstandig achter het stuur te kunnen zitten in een gewone auto.

Een gewone auto

Ik herhaal het woord ‘gewone auto’ bewust enkele keren, omdat je niet wilt weten hoeveel mensen zeiden: ‘Oh, dan zal je wel in een aangepaste auto moeten rijden!’. Niet dus. Althans, ik niet.

Na wat tegenstrijdige spookverhalen, zelfs van mensen die zelf geamputeerd waren, heb ik contact gezocht met iemand bij het CBR die mij haarfijn uitlegde hoe het in elkaar zit.

Het begint in je hoofd

Maar het begint in je hoofd. Met mijn supersterkte visualisatievermogen heb ik al vanaf de eerste dag na mijn amputatie mijzelf weer als bestuurder gezien. Andere geamputeerden konden het ook, dus ik ook.

Iedere keer als ik als passagier in de auto zat, heb ik mijzelf achter het stuur voorgesteld. Dit was niet altijd makkelijk, want zeker tijdens de 2 horror-revalidatiejaren, werd die droom steeds uitgesteld en uiteindelijk voelde het onhaalbaar.

Maar toen ik in 2023 eindelijk van Niels Jonkergouw nieuwe pen-protheses kreeg, kwam de drang naar het zelfstandig autorijden weer opborrelen. Eind 2023 heb ik daarom de stoute protheseschoenen aangetrokken en ben het proces aangegaan.

De stappen die je moet ondernemen

Je begint met het invullen van een gezondheidsverklaring bij het CBR waarin je aangeeft dat je een amputatie hebt ondergaan. Want als je dit niet meldt en toch gaat autorijden, ben je niet verzekerd.

Het CBR stuurt je hierna een uitnodiging voor een keuringsarts, die je zelf moet zoeken (Google) bij jou in de buurt. Mijn keuring duurde 5 minuten omdat ik gewoon kracht kon zetten met m’n protheses en verder geen fysieke belemmeringen had. De kosten zijn ca. 45 euro.

Verkeersschool Weijers in Heemstede

De volgende fase is autorijlessen nemen. Na wat rondgebeld te hebben, want niet iedere rijschool kan omgaan met leerlingen met protheses, kwam ik uit bij Verkeersschool Weijers in Heemstede. Zij hebben een instructeur die speciaal is opgeleid en veel ervaring heeft met mensen met allerlei (ook mentale) beperkingen.

Mijn eerste les was op een grote parkeerplaats. Want na 7 jaar niet meer auto te hebben gereden, durfde ik niet zomaar de weg op. Er was meteen een fijne click met ‘Special Forces’ instructeur Gerard. Nadat hij zijn kalmte over mij uitwaaierde durfde ik het rempedaal los te laten.

De overgang naar het gaspedaal ging soepel, en na enkele minuten had zoals vanouds weer controle over de pedalen. Na wat oefenrondjes vroeg Gerard of ik de weg op durfde. Ach, wat kon me gebeuren met deze held naast me?

Eindelijk weer op de weg

En zo reed ineens weer op de weg, tussen de gewone mensen, tussen de gewone auto’s als een gewone bestuurder. Wat een bevrijding! Het is zo fijn om weer in controle te zijn. Alles ging weer net zo makkelijk als vroeger, het gevoel, ervaring en inzicht zit er nog goed in.

Inmiddels heb ik al enkele rijlessen gehad, maar gezien mijn lage belastbaarheid is de spreiding van de afspraken nog erg ruim. De lessen duren 50 minuten, en ik merk dat de op-en-top concentratie mij zwaar valt. Maar ook dat is een kwestie van oefenen en wennen, dus blijf ik eraan werken om deze droom te verwezenlijken.

Mijn rijtest staat gepland in juni, ik ben nu al aan het visualiseren dat die met vlag en wimpel ga halen.

Belangrijke tips

  • Je hoeft niet opnieuw je rijbewijs te halen, maar moet wel in een officiële rijtest kunnen aantonen dat je veilig een auto kunt besturen.
  • Als je zowel in een automaat als in een schakelauto wil rijden, moet je twee aparte rijtesten afleggen.
  • Zodra je de rijtest goed hebt afgelegd, krijg je een code op je rijbewijs dat je een auto kan besturen met hulpmiddelen.
  • Verwijder de mat onder je schoenen als je met je hak blijft hangen aan de rand bij het wisselen van de pedalen (zal per auto verschillend zijn).
  • Als je voorvoet blijft hangen onder het plastic console, kijk en stoot er dan bewust enkele keren tegenaan om je brein te ‘kalibreren’ waar de rand zit.
  • Het gaspedaal ligt dieper en is kleiner, dus je zult je rechter prothese meer naar achteren moet verplaatsen.
  • Bij het remmen zal je je prothese wat in de lucht moeten houden wat spierspanning in je lies/bovenbeen kan geven. Maar dat went snel.
  • Als je niet goed kan gas geven (dus te weinig druk op je prothese kan geven), ga dan op een kussentje zitten.

Geïnspireerd? Ga er voor!

Ben je geïnspireerd geraakt? Ga er dan voor! Het is niet zo ingewikkeld als velen denken. Begin in een gewone auto, als dat niet lukt kan je altijd nog in een aangepaste auto. Belangrijk is in ieder geval dat je je zelfstandigheid terugkrijgt.

Laat me weten als je bent geslaagd!

Verkeersschool Weijers
Industrieweg 4e
2102 LH Heemstede
023 547 6333
Link naar website

Verkeersschool Weijers, autorijden met protheses

3 gedachten over “Autorijden met twee protheses – ik doe het!”

  1. Ik sta elke keer als ik iets van je lees weer versteld van je moed en doorzettingsvermogen. Wat een kanjer! En natuurlijk gaat ook dit lukken. je gaat toch niet voor minder?

    Beantwoorden
  2. Ik kwam weer even langs en heb alles in 1 keer doorgelezen… wat een hel heb je weer doorstaan! Alleen maar respect hoe je erin staat. Toen ik het eerste ‘nieuwe’ bericht las, dat je zo ziek en kapot van alles was had ik zo met je te doen! En nu lees ik dat je alweer uit dat dal kruipt en stapjes maakt en vooral zo positief blijft. Ik wens je ontzettend veel fijne kilometers in vrijheid toe en nog heel veel stapjes de goede kant op!

    Beantwoorden

Schrijf een reactie